IDG.se

Instagram

Instagram avslöjar de hemliga modellerna bakom sin trendspaning



IDG.se

Pluto

Efter Wanderers-succén kommer en hyllning till Pluto


IDG.se

Hållbar it

Så ska it användas för att bygga en hållbar framtid

Stäng

NYTimes.com simulerar tablet, kopierar vilt och görs kontinentoberoende

Skriv en kommentar
5 maj 2015 15:52

Vill ni ha ”native-aktigt” stöd och bättre bläddningskänsla á la papperstidningen? You got it.

Ofta innovationsdrivande NYTimes har hört er då de experimenterar vidare med egna digitala produkten. Även i desktop blir numera en knapptryckning och mussvepning till höger samma sak som att ”bläddra sida”. Precis som när tidningen trycks på papper.

I praktiken först rätt konfunderande. Ett koncept som fungerar aningen bättre i tablet eller mobiltelefon.

Dubbelklick, eller dubbeltouch, fungerar även det på ett nytt sätt, som inbyggd zoom i tre olika steg. Stängt för copy-paste markering, med andra ord. I mobilversionen dock ej påslaget, där kan samma tre zoom-steg uppnås genom inställningarna i footer’n.

Vidare har piltangenterna på fysiska tangentbordet även gjorts om till swipe-knappar för nästa artikel i nyhetskategorin.

Dessa funktioner har ersatt tidigare innovation som egna uppslagsverket (via partnern Answers.com).

Dessutom har man, liksom alla andra, hämtat inspiration från Medium.com‘s sidokommentarer. 2-3 kommentarer redovisas numera i samband med att en artikel läses igenom. Kommentarer finns dessutom (animerat med en skakning) alltid tillgängliga via ett klick i den fixerade toppmenyn.

I övrigt jobbar man enligt Ethan Marcottes kontonentoberoende, superresponsiva anpassningar och har behållt en superlightweigt-version om blott 800kb på mobile.nytimes.com för afrikanska och asiatiska low-end unit besökare.

I den ansträngda ekonomin har NYTimes fått se sig själva omsprungna av aktörer som Forbes 2014-satsning gällande innovation (även om det är osäkert hur pass poppis de funktionerna verkligen vart).

Liksom Forbes säljer NYTimes även de sin egen tidnings CMS-produkt under egna varumärket Scoop (med ICE Library editor) sedan 2012.

Samtidigt visar NY Times upp 1 miljon digitala, betalande prenumeranter inom kort. En siffra som kan vara obetydlig om det visar sig att alla läsare vill utgå från socila nätverk som Facebook för sin nyhetskonsumtion.

Klarnas nya betalvägg skrämmer slag på DN.se besökare

Skriv en kommentar
5 maj 2015 15:51

Klarna syn på framtida, få-klicksbetalningar online från förra året imponerande. Data om alla Klarna kassakunder genom åren hade loggats och kombinerats och plöstligt krävdes enbart en redan förifylld epost och ett verifierande postnummer för att göra affärer online.

Dessutom kunde tidigare ifyllda personliga uppgifter omgående exponeras förifyllde i olika formulär. Nu i april och maj får en större del av svenska folket stifta bekantskap med hur deras demografiska data samlats in under åren och hur enkelt den kan återanvändas. Det för första gången, då en majoritet inte redan stött på e-handel med klarnas nya kassasystem. 

Och de ser det inte enbart som bekvämt i form av sparade klick och regitsreringsfritt förfarande.

Vad MKSE.com erfar har DN.se nyligen påslagna betalvägg fått besökare att förfäras. Istället för en artikel får många besökare se sin epost, hemadress och telefonnummer redovisade. Allt avslutas med ett klick från en 1:- prenumeration.

Det ska synas både i omfattande Reddit-trådar, på bloggar, forum och inte minst i DN’s kundtjänst.

Klarna-kopplingen syns inte. Skulden hamnar istället hos redan utsatta DN.

De första experimenten hos DN förra hösten gällde köp via Klarna av enskilda artiklar för runt 15:- till 19:-. Men nu har denna artikelbegränsing ersatt. Nu återstår att se om detta projekt överlever.

Vänjer sig DN-läsarna tillräckligt snabbt att deras data finns sparad (minns Google Chrome Autocomplete) och projektet blir en succé ska DI.se stå näst på tur för att införa Klarna-väggen.

Betalväggar har under 2014 nämnts som ett framtida fokusområde enligt Klarnas Sebastian Siemiatkowski.

Även Marketo väntas inom kort kunna redovisa alla möjliga typer av förifyllda uppgifter via sitt nya cross-plattform LinkedIN samarbete.

Ektron eSync och Digital Experience Hub (DxH) delar av EPiServer 8

Skriv en kommentar
5 maj 2015 15:51

Det klarnar kring vad av Ektron CMS de nya ägarna EPiServer väljer att behålla i kommande uppdateringar av produkten EPiServer 8.

Det är synkroniseringsfunktionaliteten i Ektron eSync samt Web Services anpassade ESB (Enterprise Service Bus) delen Ektron Digital Experience Hub (DxH) som får leva vidare.

eSync anses mer avancerad än EPiServers nuvarande, ej formellt namngivna synkroniseringsmöjligheter inom continuous integration utrullning etc. Processer som blandat Nuget och en massa annat.

episerver esync

Dessutom har EPiServer länge behövt bättre ett bättre uttalat stöd för att sömlöst integrera större externa Enterprise produkter och kunna dra nytta av deras namn och fördelar. Med tidigare DxH får EPiServer äntligen möjligheten att skylta med idag fullt nödvändiga integrationer som Eloqua, Hubspot, Marketo, ExactTarget, Google, Omniture, Salesforce m fl.

Istället för sedvanliga, kontrakterade och egenhändigt pluginanpassade SharePoint, Google Analytics och Silverpop.

De två räddade produkterna är, som MKSE.com rapporterade om i januari, även vad insatta från Ektron-gänget trodde Accel KKR skulle komma fram till var värt att spara. Samma delar som det tidigare Ektron core-teamet var mest stolta över och produkter som inom branschen ansågs stabila med framtiden för sig.

Adobe CMS: Vi köpslår bara med top management!

1 kommentar
17 september 2013 10:09

Adobes intåg i landet har inneburit ett bryskt uppvaknande för många webbeställare. Det räcker inte längre att bara fått en budget och ett projektansvar.

adobe aem corporate

Svenska kunder berättar för MKSE om hur beställare som börjat närma sig en CMS-affär fått se sig sidsteppade för ett plötsligt extrainkallat möte mellan Adobes representanter och den absolut högsta ledningen på bolaget.

Detta då Adobe anser att deras AEM produktportfölj och framsteg inom CXM berör mer än bara webb och IT. Det är något som påverkar ett helt företag, alla avdelningar och en stor grupp anställdas hela arbetssätt. Därav söker de några timmars genomgång med högsta ledningen för att berätta om deras syn på framtidens arbetssätt, innehållshantering och ”experience management”.

Sköts det på rätt sätt blir det givetvis även ett effektivt sätt att få högsta ledningen intresserade av vad Adobe ser som inte de (om några) kvarvarande konkurrenterna ser.

Adobe säljs av en svensk inhouse säljkår tillsammans med lokala partners som Avega, SapientNitro Cybercom och Valtech.

adobe analytics

Försäkringskassan satsar på WordPress CMS

1 kommentar
12 mars 2012 14:22

Ännu fler svenskar har har nog åsikter om Försäkringskassan än nylanserade Riksdagen.se, så intressant när nästa sajt i Kassans webbflora lanseras på WordPress 3 CMS.

Det är nya ideer.forsakringskassan.se som valde open source CMS:et. Sajten ska fungera som en indrivningsportal för åsikter och synpunkter. Sajten har fått en hel del egen frontend-kod i form av bl a en interaktiv tidslinje med länkar inom Försärkingskassan samt färgmarkering för status på inskickade ärenden.

Stopp.se med Norbert Taeubl stod för utvecklingen.

Försäkringskassan designades om senast 2009, då av MRM Starsky. Även Försäkringskassans senaste Facebook-satsning verkar gå bra med en massa ”likes” sedan MKSE.com först skrev om den.

 

Så certifierades 43 EPiServer utvecklare på kort tid

Skriv en kommentar
12 mars 2012 14:22

 

Norge utmanar England som EPiServers nästa, viktigaste marknad och det är toppartnern Making Waves som driver den utvecklingen. Med imponerande 43 ECD (EPiServer certified developer) certifierade på bara några år är företaget störst i världen, sett till antalet bevisat EPiServer-kompetenta utvecklare.

De har på bara månader gått från 31 till hela 43 ECD:er. Och det tog inte lång tid att nå över 30 ECD. Hur gick det till? Alexander Haneng berättar för MKSE.com att:

”- Vi lyckades med detta då jag iscensatte ett internt träningsprogram för våra egna utvecklare år 2010. Målet var att centralt bygga kunskap om EPiServer-produkt portfolion – efter programmets avslutning planeras ett obligatoriskt ECD-test in. Numera är målet att alla som jobbar med EPiServer inom Making Waves ska ta en ECD. Det gäller både konsulterna i Oslo samt i Zabierzów, Polen.

Efter First Lines snabba ECD-uppväxling tidigare i vintras bekräftas därmed hur snabbt öststats- och off-shore resurser lyckas ta en EPiServer ECD. Svårare har det varit för t ex indiska off-shore resurser.

Tillväxten kommer även av en generell företagstillväxt. Under fyra år har hela Making Waves växt från 80 till 212 anställda. Gänget siktar under 2012 på att passera 300 anställda. Många av dessa väntas bli EPiServer-talanger. Detta hanteras bl a genom fyra nya kandidats ex.arbete-studenter som får arbeta på pro-bono projektet MFO.no. Bland de betalande kunderna syns också Vitus Apotek, Norsk Hydrom, Santander Bank, Hurtigruten, Care, LO, Sivilforsvaret, DSB, Finanstilsynet, KS, Moelven Industrier och Visma.

Making Waves måste dock göra något åt sin helt utdaterade produktsida (starkt bloggstöd? Version 5?).

 

Stor rabatt på EPiServer vid tillgänglighetsprojekt

Skriv en kommentar
2 september 2011 14:44

Enligt uppgift ska tillgänglighetsfokuserade FunkaNu förhandlat sig till riktigt bra rabatter för avtalskunder som köper in proprietära EPiServer CMS 6 och siktar på att lansera handikappanpassade webbplatser.

Genom att gå genom bolaget ska listlicenskostanden kunna pressas ned med upp till 80%.

En EPiServer CMS 6 licens går på 95 000:- SEK exkl. moms i enkelt utförande (exkl. stage, test-licenser etc. samt software subscription på 20% årligen).

http://virginiamedtrei.blogg.se/images/2010/handikappad_106601d_108416320.jpg

Sedan tidigare har EPiServer premiumpartners kickback. En kick-back som den under senaste lågkonjunkturen användes av vissa partnerns för att sälja in projekt med ”förbättringar genom fri, utökad utveckling” på kickbacken motsvarande antal timmars kostnad.

Det irriterar mobilsurfarna mest, så klarar sig tidningssajterna

1 kommentar
2 september 2011 14:43

En av de mest irriterande egenskaperna som användare riktar till ägare av mobilsajter är det relativt enkla sniffer-scriptet som hänvisar mobilanvändare på Android och iOS att ”Gå till mobilversion av sajt”.

En länk till mobilvarianten av sidorna men som pekar på den mobila startsidan och mobilversionen av just den önskade sidan för besöket (och ofta utan möjlighet att via mobilgränssnittet söka fram denna) förstör mer än det tillför, enligt många.

  • Bonniers DN.se och..
  • Expressen.se (på EPiServer respektive Polopoly CMS) är syndare här och hänvisar enbart till startsidan mobilwebb.
  • Aftonbladet.se på Escenic klarar sig med maj-övergången till tvingade mobilsidor.
  • DI.se på EPiServer sniffar mobil läsare sedan maj 2011 och erbjuder via java-script popup möjlighet att ladda hem deras paywallade, gravt sågade MyWidz-app. Ger inte stilpoäng i sammanhanget.
  • SvD på Escenic CMS har lagt till unika URL:er som klarar av att skicka till rätt mobil-URL. Dock är deras mobilsidor ofta trasiga för att inga mobilanpassningar av bildspel eller tabeller görs.
  • IDG.se har från ingen kontroll alls byggt en rätt kompetent sniffer som klarar individuella sidor och som sedan våren 2011 även erbjuder möjlighet att sätta en kaka som kommer ihåg valet av mobilsajt eller inte.

Expressen ska ha kudos för att tidigt uppmanat till iOS alternativa app-förfarande genom detta script.

Ett andra område som ogillas just nu är att ordet och prefixet ”mobil.”, ”m.” och ändelsen ”.mobi” ens fortfarande existerar.

Detta är nog något som kommer nog ta längre tid att komma över. Det skyndas på med branschens intresse för adaptive / responsive design, men det går inte fort nog och det är en för oetablerad kunskap samt för stor investering för företagen/mediahusen att ta.

MKSE.com löpande nyheter

1 kommentar
12 augusti 2011 14:51

MKSE.com CMS EPiServer Polopoly Drupal

Stora webb-releaser hösten 2011

Skriv en kommentar
12 augusti 2011 14:45

Då sparkar MKSE.com officiellt igång webb- och CMS-Sveriges höstsäsong! Vad har vi för riktigt stora releaser att vänta denna säsong då?
IDG.se görs om och i nya chefredaktören Carl Grapes regi har redan strategikonsulter kontrakterats och nuläget stämts av med t ex CMS-förvaltande Xlent (Polopoly). Det är heller ingen hemlighet att tidningshuset kunde vara nöjdare med sitt nuvarande CMS och sedan 2009 förespråkat labbande med alternativ.

I ett parallellt projekt på Karlbergsvägen håller Magnus Höij samt designpartnern Afonso Wilsson i tåtarna för Polopoly/”CMS X”-redesignen av InternetWorld.se (där undertecknad varit inblandad i ett tidigt skede). Ett projekt som troligtvis släpps samtidigt, trots att IW till stora delar levt sitt egna webbpubliceringsliv de senaste 2 åren. Inspirationen kommer från Smashing, Paper.li och CNN (!).

  • DI.se EPiServer CMS 5/6-projektet av Nansen m fl har, trots ramverk/serverförflyttningen för mer än 18 månader sedan, fortfarande inte fått sin nya design. Men stadd vid kassa, som DI.se-projektet torde vara, finns hur som helst inga budgetskäl att inte gå live denna höst.
  • Bonnier-kusinen  SF bio med SF.se ska väl även den äntligen gå ifrån Cycube på huvudsajten och landa på sin nya EPiServer (av bl a Deasign och Sogeti) senare i år.
  • Även EPiServer-kunden DN.se‘s Björn Hedensiö har lovat ytterligare en Doberman-redesign, eller del-redesign, redan i år.
  • Riksdagen.se projektet från i vintras/våras borde lämna beta och gå live på sin nya EPiServer CMS av Doberman och Know IT .
  • Karolinska Institutet med KI.se landar på sin nya open source Drupal 7 senare i höst.
  • Lunds Universitet hakade kort efter på samma open source CMS som KI.se Ett projekt som troligtvis även dent släpps i höst.
  • SJ med SJ.se (idag på Polopoly 8 ) har en större plattformsuppgradering och andra förändringar på gång. Även om det främst gäller 2012 så kan något slinka ut lagom till vintertågsäsongen.

Många av våra favorit- och med välbesökta sajter får en ny skrud och upplevelse, alltså. Hög press på de lyckliga byråer, konsulter, produktföretag och beställare som ansvarar för uppdragen. Ska bli kul att ta del av resultaten.

Vet ni fler sajter som väntas denna höst? Kommentera gärna nedan (Disqus tillåter anonymitet) eller använd denna kontaktmöjlighet.

Sajter om it & teknik

Andra områden

  • Anbud24För anbudsansvariga och bid managers.
  • CFO World Nätverket för Sveriges ekonomiproffs.
  • Lag & rättRegler och verktyg för miljöproffs.
  • MiljöaktuelltHållbar utveckling för proffs och beslutsfattare.
  • Studio För dig som producerar ljud och musik.
  • Upphandling24 Oberoende nyhetssajt om offentlig upphandling.

Tjänster

Stäng