Våra senaste
toppartiklar

Inbox

Första titten: Så bra
är Googles nya mejl

En revolution för e-posten eller överdriven hajp? Här är första intrycket av Google Inbox.


- Computer Sweden:

Regeringen

Budgeten är klar
- men var är
it-satsningarna?


- Internetworld:

E-bok

Därför kom
e-boken av sig
i Sverige


- TechWorld:

anonym

Här är tjänsterna
som gör dig anonym

IT, inspiration och kul

Tankar, idéer, amatörfilosofi, poesi, litteratur, teknik, innovationer, företagande och mycket mer.

When the shift hits the fan

Skriv en kommentar
25 mars 2011 15:51

Stora skiften har hänt, händer och kommer att fortsätta hända. Varje större skifte innebär enorma risker för vissa, oanade möjligheter för andra och en permanent ändrad uppfattning för samtliga när förändringen väl har satt sig. Ånga till el. Telegraf till telefon. Löpande bandet – tjänstesamhälle. Massmedia – unikmedia. Exemplem är många, men det finns två gemensamheter med alla skiften:

  1. De som mest hårdnackat förnekade skiftet blir till skrattmaterial när skiftet väl har inträtt.
  2. De som drivs av nyfikenhet och modet att våga förändra belönas.

Så här, fredagen till ära, har jag förberett en uppsättning principer som vi kan kalla ”ABSONIK-manifestet” (ABSOlut uNIK). Tanken är att stimulera nyfikna och modiga att kliva fram och leda i förändringstider:

1.     Du skall veta att du är något.

2.     Du skall veta att du är fullgod

3.     Du skall sträva efter att bli klokare med åren.

4.     Du skall veta att du kan bli bättre än andra tror.

5.     Du skall sträva efter att alltid veta mer i morgon än du visste idag.

6.     Du skall vara viss om att du är minst lika god som någon annan.

7.     Du skall alltid veta att du duger som du är.

8.     Du skall få dig ett gott skratt då och då.

9.     Du skall veta att någon bryr sig om dig.

10.  Du skall sträva efter att dela med dig av din kunskap.

absonik

2 Svar till “When the shift hits the fan”

  1. Kylling skriver:

    ”De som drivs av nyfikenhet och modet att våga förändra belönas”.

    Jag försöker och åter försöker uppnå ”nyfikenhett och förändring”. Att inte misströsta eller vara bitter. Men ack vad det är svårt. Livet är svårt. Att synas har sina baksidor. Jag försöker tro på devisen att alla människor är goda. Det är en svår och livslång utmaning. För alla föds vi som goda men föränderliga individer. Men den här livsfilosofin är en svår väg som tär på min själ och tålamod.

    Är det möjligt att lyckas?

    //Kylling

  2. Skrivkul skriver:

    Min bäste Kylling. ABSONIK meets Jante är det du beskriver. Jag tror, liksom du, att alla runt omkring mig är goda med ärliga syften. I vissa fall är det inte så på grund av en triljon olika anledningar. För varje situation värderar jag om det är värt att hitta en gemensam våglängd över vilken vi kan kommunicera, om jag behöver ”köra över” personen i fråga eller om det är lättast att säga ”hej, det var inte trevligt att lära känna dig” och gå vidare. Ibland är det bra att härma gåsen och låta saker och ting rinna av en. En prövande period i livet var under mina 4 år som chefssäkerhetsrådgivare på Microsoft. Tänk Blaster, Sasser, Slammer, Zotob med flera saker och så förstår du att orden ”Microsoft” och ”säkerhet” satte igång en hel del känslovågor (inte alltid positiva).

    Fortsätt med tålmodigheten och stå upp för den du är. Ingen annan har rätten att försöka sätta sig över dig. För, när du i slutänden skriver ditt livs slut-PM vill du ändå känna en stolthet över att du alltid vågade lyfta dig över småsinthet, pekpinnar och ”man-ska-inte”-talibaner :)

    Trevlig helg önskas från din blogg-vän Skrivkul!

Kommentera inlägget

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Var god skriv in texten du ser nedan:

XHTML: Ni kan använda er av följande taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group