Våra senaste
toppartiklar

- IDG.se:

Experternas dom:
Sömnappar funkar inte


Foto: Kristina Sahlén - Computer Sweden:

Mehmet Kaplan

"Digitala agendan
behöver ett omtag"


EU-parlamentet:
Ja till Google-slakt

EU-parlamentet röstade i dag igenom en resolution som sätter press på konkurrensmyndigheter att ta i med hårdhandskarna mot Google.


http

IDG.se

Budrally på svenska
domännamn - här är
de dyraste just nu

Punkt SE har auktionerat ut massor av domännamn. Men flera eftertraktade namn finns ännu kvar. "Det här är ganska unikt", säger vd Danny Aerts.

Kungen är död, länge leve kungen

Skriv en kommentar
18 december 2008 14:50

Allt fler klipper sin fasta telefonlina, och förlitar sig helt på mobilen. En amerikansk undersökning, som Reuters skriver om, visar att hela 18 procent av hushållen i USA kör nöjer sig med mobiltelefoner och skippar fast abonnemang.

Jag känner inte till några svenska siffror, om du som läser det här vet bättre får du gärna tipsa mig (pontus@idg.se)! Men att andelen ökar även här lär det inte råda några tvivel om.

Jag och min sambo har gjort precis samma sak själva. Vill man ringa oss är det våra mobiler som gäller. Det finns liksom inte någon anledning att ha ett fast abonnemang längre, det är bara en onödig kostnad.

Den här trenden är ännu ett tecken på den centrala roll mobiltelefonen håller på att få i våra liv. Mobilen är inte längre bara en kommunikationsapparat bland andra – den har blivit den enskilt viktigaste prylen i våra privat- och yrkesliv.

Ett mediehus som IDG funderar hela tiden på vilka kanaler som är bäst för att nå våra läsare och kunder. Man brukar prata om att tv är det kraftfullaste mediet, att kombinationen bild och ljud gör att budskapen får en oslagbar genomslagskraft.

Men fundera på vilket tillstånd du är i när du tittar på tv. Själv är jag passiv, tillbakalutad och reflekterar ganska lite över vad som egentligen händer på skärmen. Jag kan inte ens komma ihåg vad som egentligen sades i väderprognosen en minut tidigare.

Tv är ett passivt med trötta, halvslumrande konsumenter som stängt ner sin hjärna i viloläge för resten av kvällen.

Vad gör du när du använder din telefon? Oavsett om du läser sms, surfar, spelar eller gör nåt annat så är du aktiv. Du tänker och du agerar. När telefonen piper till går det inte många ögonblick innan du kollat vem det var och vad hon ville dig.

Med mobilen som kanal når vi rakt in i våra kunders medvetande, och dessutom rakt in i deras privataste sfär. Responstiden är omedelbar.

Tv är inte längre kungen bland medier. There’s a new kid in town.

3 Svar till “Kungen är död, länge leve kungen”

  1. Funkyjansson skriver:

    Är det inte typ olagligt (av någon anledning) att påstå att kungen är död?

    Har för mig att det blev liv om det när något humorprogram på tv påstod detta. Och det var ett uppenbart skämt vad jag kommer ihåg.

  2. Pontus Jeppsson skriver:

    Det var Hej domstol i P3 som körde en fejkad extrainsatt Eko-sändning med en nyhetsuppläsare som rapporterade att kungen var död. Det var inte olagligt, men de blev fällda i Granskningsnämnden för radio och tv eftersom det lät som en riktig nyhetssändning för lyssnarna.

    Så jag tror nog att mitt blogginlägg är safe… ;)

  3. Jonay skriver:

    Great hammer of Thor, that is powerfully hlepufl!

Kommentera inlägget

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Var god skriv in texten du ser nedan:

XHTML: Ni kan använda er av följande taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group