Våra senaste
toppartiklar

- Internetworld:

Google https

Google och https
- fem saker du
måste känna till


Foto: Wilerson S Andrade (CC) - Computer Sweden:

Resan bort
från stordatorn


Foto: Margot Trudell (CC) - Computer Sweden:

hack

Jättehack: Miljontals
patientuppgifter stulna


Foto: Anna Rut Fridholm - Computer Sweden:

Svenskar lovar
spionsäker fildelning

Apples framgångsrecept och förbannelse

Skriv en kommentar
17 november 2009 10:32

Min nya morgonrutin är att logga in på Apple iTunes Connect. Det är sajten där utvecklare och publicister administrerar applikationer som ska distribueras via App Store. Jag klickar på Manage your applications, och konstaterar att IDG.se 1.1 fortfarande har status In review. Det betyder att Apples granskare har plockat upp appen och börjat undersöka den, men inte fattat något beslut än. Vi har andra appar där som har statusen Waiting for review. Det betyder att granskarna inte ens börjat titta på dem än.
review_dump.jpg
Just IDG.se 1.1 har haft statusen ”In review” sedan 4 november, alltså i snart två veckor. Och det var snart fyra veckor sedan vi skickade upp den. Det finns ingen möjlighet att veta vad som gör att granskningen drar ut på tiden. Och om det blir negativt besked måste vi göra om processen igen.

Jag är varken först eller sist att frustreras över Apples långa handläggningstider (och egentligen är inte problemet i första hand att det tar lång tid, utan att det inte går att förutspå om det ska ta en vecka eller sex veckor). Det här har drabbat exempelvis TV4:s och Expressens utvecklingsföretag Mobilab, som har väntat en evighet på att deras Idol-app ska godkännas. Under tiden går Idol-säsongen mot sitt slut. Det här är ett jätteproblem för publicister som vill försöka planera när i tiden tjänster ska lanseras för att få bäst genomslag.

Detta är en konsekvens av Apples strategi att ha full kontroll över användarupplevelsen. Och det är just detta som gjort företaget så extremt framgångsrikt de senaste åren.

Jag har använt iPhone sedan ett halvår tillbaka, och det är den i särklass bästa mobil jag någonsin använt. Ingen annan konkurrent är ens i närheten. Inte ens Android, även om de kommit längst.

Det som skiljer iPhone från konkurrenterna är att Apple tillverkar både hårdvaran och mjukvaran, och kan optimera de båda delarna för varandra. Då kan de göra användarupplevelsen nära nog perfekt, trots telefonens mediokra prestanda. Och när de släpper in tredjepartstillverkare som kan utveckla applikationer så gör de vad de kan för att ändå behålla kontrollen.

Alla vanliga grafiska element finns färdigt i utvecklingskitet som Apple tillhandahåller. Det betyder att en utvecklare som inte har någon som helst koll på design eller användbarhet ändå kan göra en app som är lika snygg som Apples egna. Till och med blänkeffekterna på ikonerna läggs på automatiskt.

Parallellt med iPhone-apparna leder jag arbetet med några applikationer för Android-plattformen. Android har hyllats för att de inte alls har samma extrema granskning som Apple när de släpper fram appar i Android Market. Baksidan av detta är att gränssnitten i apparna inte är alls lika enhetliga, och i slutändan blir användarupplevelsen sämre.

Jag skulle önska att Apple slipade sina rutiner så att appar kunde godkännas betydligt snabbare, och att processen blev mer transparent och tydlig. Men jag vill inte att Apple ska släppa på kontrollen. Då blir iPhone en sämre telefon.

Uppdatering 18/11 09:48: För några timmar sedan godkändes IDG.se 1.1, och den finns nu tillgänglig för nedladdning i App Store! Har du redan IDG.se-appen installerad, öppna App Store och gå till Updates. Annars kan du sms:a APP till 72660 så får du tillbaka en länk direkt till nedladdningssidan.

2 Svar till “Apples framgångsrecept och förbannelse”

  1. skrivkul skriver:

    Mycket bra inlägg och en viktig slutsats: Kontroll är ordet för att erbjuda en upplevelse. Som mobilanvändare, avancerad sådan, och iPhonefantast är jag beredd att offra några extra veckor bara jag får stabilitet. Är inte villig att få en skakig plattform på grund av "sloppy drivers".

    Att väntetiderna skapar bekymmer för publicister är förstås trist utifrån ett mediekonsumentperspektiv, men ändå ett lågt pris att betala. Det som allt snarare handlar om är vilket ansvar det medför att bli populärast/störst/vackrast. Tror att Apple som en ren självbevarelsedrift måste se till att snabba upp sina processer och erbjuda bättre ledtider för utvecklarna. I slutänden är det alla vi som väljer att köpa av dem som kanske vänder blickarna åt annat håll. Då går det fort utför.

    Bra inlägg som belyser utmaningen för Apple i och med framgångarna.

    /Predde

  2. .sun skriver:

    Varför är det i princip i n g e n som protesterar mot Apples behov av att godkänna applikationerna öht? Alla verkar tycka att det är heeelt ok att ett företag begränsar hur deras produkt ska få användas.

    Ni som utvecklar program för iPhone – skulle ni finna er i en godkännandeprocess även för Mac OS X och Windows? Om inte – vari ligger den egentliga skillnaden mellan iPhones OS och din kontorsdators?

Kommentera inlägget

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Var god skriv in texten du ser nedan:

XHTML: Ni kan använda er av följande taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: